Tips voor de herfst
Indien de zomer voorbij is, wat gaan we dan doen, de motor opstal zetten of doorrijden in de winter periode. Zet je de motor opstal zorg er dan voor dat je diverse acties onderneemt.
- Zet de motor weg met een volle tank zodat de benzine niet kan eroderen
- Heb je carburateurs probeer dan deze af te tappen zodat er geen vergomming of andere restmiddelen achter kunnen blijven
- Maak de accu polen schoon en zet deze goed vast, en vul als dit kan de cellen met gedemineraliseerd water. (dit is alleen nodig bij accu’s met losse dopjes en of doorzichtige behuizing.
- Pomp de banden iets harder op dan normaal, als de motor op de wielen staat. Als de motor een midden standaard heeft zet dan eventueel de voorband vrij van de grond.
- Smeer van te voren de ketting anders kan deze gaan roesten.
- Als de accu op een druppellader komt te staan, laat deze dan niet de hele periode laden maar plaats er een tijd schakelaar tussen zodat de accu 6 tot 8 uur per dag laadt. Dit scheelt in de stroom kosten en de accu blijft heel. Als de motor buiten staat of in een ruimte zonder stroomnet, koppel dan de accu los van de motor.
- Wanner de motor onder een hoes staat, zorg dan voor voldoende ventilatie. Condens vocht blijft onder de hoes hangen en geeft veel roest vorming. Vooral geen deken over de motor voor het stof, alle condens blijft hier in hangen en geeft roest en schimmel. Stof is makkelijker te verwijderen.
- Vooral zet de motor schoon en goed in de was weg, pas op met siliconen spray. Banden en remmen zijn hier niet blij mee.
- Spuit een beetje olie of WD40 os siliconen op de voorvork binnen poten (het verchroomde deel). Zo voorkom je lekkende voorvork poten in het voorjaar.
- Geef de motor eventueel een winterbeurt waar dit alles in zit, doe dit zelf of laat het ons doen Dan staat de motor grotendeels klaar in het voorjaar. Met kleine controles zoals olie en stroomvoorziening kan je gemakkelijk rijden.
Als je de winter doorrijdt zorg er dan voor dat de motor in orde is.
- Zorg dat de banden nog genoeg profiel hebben, zodat bij regen het water goed af gevoerd wordt en je voldoende grip hebt.
- Zorg dat de verlichting in orde is zodat je voldoende gezien wordt, kijk ook naar de afstelling. Neem ook een setje reserve lampen op voorraad.
- Zorg dat de ketting goed gesteld is en in goede conditie, en vooral goed gesmeerd. Deze verlengt de levenduur van de ketting, deze staat namelijk sneller droog bij slecht weer.
- Ook de remmen moeten voldoende zijn en goed werken.
- Zorg dat verlichting en spiegels schoon zijn, niet om je haar in te kammen maar gewoon gebruiken. Dit geldt ook voor de kenteken plaat, de koplampen van andere weggebruikers schijnen hier in en zien je zo beter.
- Houdt de motor regelmatig schoon vooral als er pekel gestrooid is. Bewegende delen gaan vastzitten, chroom en aluminium corrodeert ernstig. Doe dit alleen niet bij langdurige vorst, omdat bijvoorbeeld draaiende delen en kabels vast vriezen.
- Zet de motor niet direct bij thuis komen onder de hoes, maar laat de motor afkoelen. Anders ontstaat er onder de hoes condens met eerder genoemde gevolgen.
- Geef ook in dit geval de motor een winterbeurt, zoals boven vermeld is.
Zijn er nog vragen over hoe en wat, dan zijn wij bereid het een en ander toe te lichten.
Voor reparaties en beurten is de winter een goede tijd omdat de agenda dan overwegend leeg is.
BRANDSTOF
Moderne benzine maakt meer stuk dan je lief is!
Weer een met brandstof problemen; weer één of meerdere lekkende carburators; weer lekkende rubber pakkingen; weer vlotternaalden die lekten op de afzetting; weer een klant die met een goed draaiende motor wegreed en twee dagen later opbelde met de mededeling dat de motor niet meer wil starten of stond te lekken uit één of meer carburators, om gek van te worden.
Navraag bij collega motorzaken of zij deze problemen herkende leverde uren gespreksstof op. Ik ben niet de enige die hier mee worstelde. Opvallend was wel dat alleen carburateurmotoren hiervan last hadden en dan met name die van bouwjaren zo rond 1990 en daarvoor.
Er komen zelfs klanten van andere motorzaken. Ik kwam er zelfs achter dat na het vervangen van alle rubber afdichtingen slechts een tijdelijke oplossing was. Binnen no time lekte de boel weer of stond de motor te “verzuipen”.
Natuurlijk zit het probleem in de brandstof en navraag bij de klanten gaf aan dat zij meestal Euro 95 tankten. Toen werd het dus tijd om te gaan onderzoeken of – en wat – er dan veranderd is aan de moderne brandstof, met name aan Euro 95., lekker goedkoop het volgend deed zich ook voor dat zij meestal niet vermelden dat de motor lang (langer dan 1 jaar )stil had gestaan.
Dit leverde de volgende informatie op.
Europese wetgeving schrijft voor dat aan brandstof voor verbrandingsmotoren een percentage alcohol – chemische benaming is ethanol – wordt toegevoegd. Het idee achter deze wettelijke regeling is om het gebruik van fossiele brandstoffen, gewonnen uit aardolie, terug te brengen. Op basis van deze wettelijke regeling is het voorgeschreven dat aan elke liter Euro 95 tot 5 % bio-ethanol wordt toegevoegd. Dit is de situatie ten tijde van 2012. Op langer termijn gaan de toevoegingen ethanol omhoog naar 10% (nu al te koop in Duitsland en Frankrijk) en in de verre toekomst mogelijk zelfs naar 20% ethanol.
Uiteraard hebben de brandstoffabrikanten onderzoek gedaan naar de effecten van de toevoeging van ethanol aan de brandstof. Alleen,… onderzoek doe je aan hedendaagse verbrandingsmotoren, resultaten bespreek je met de auto en motor industrie, evenzo eventuele aanpassingen voor de toekomst. Het is een joint-venture met gezamenlijke belangen voor de toekomst. Begint er al een lampje te branden? Klassiekers en young-timers doen aan dit onderzoek niet mee!
Verbrandingstechnisch was er een klein probleempje met de toevoeging van 5 % Ethanol. Ethanol heeft namelijk een lagere verbrandingswaarde dan benzine. Dit kon bij Euro 95 nog wel gecompenseerd worden door de samenstelling van benzine uit te voeren met iets zwaardere koolwaterstoffen, waardoor de verbrandingswaarde iets hoger wordt. Verbrandingstechnisch is het dus geen enkel probleem om 5% ethanol aan benzine toe te voegen.
Let wel…. verbrandingstechnisch.
Van Ethanol is het oplossend vermogen maar al te goed bekend. De meeste van onze young-timers hebben “gewone” ouderwetse rubber en kunststof afdichtingen die zwellen c.q. oplossen in ethanol.
Ethanol tast de oude rubber pakkingen, slangen, afdichtingen en kunststoffen aan. Ook legeringen zijn ethanol gevoelig. Zelfs enkel laags brandstoftanks (motorfietsen) kunnen gaan lekken. Is het u al opgevallen dat er steeds meer kunststof tanks – ethanol bestendig – op de markt komen? Ook is ethanol een aardige probleemveroorzaker t.a.v. water in de brandstof. Verder kunnen ook zink, aluminium en magnesiumlegeringen niet altijd Ethanol verdragen en kan dat dus ook funest zijn voor de carburator.
Uren lang heb ik het internet afgezocht naar info en ervaringen over deze problematiek die, zo verwacht ik, alleen nog maar groter zal worden doordat er in de Europese wetgeving is opgenomen dat er op termijn (?) overgeschakeld wordt naar 10% en zelfs een nog hoger percentage bijmenging.
E10 (brandstof met 10% ethanol toevoeging)
Circa 90% van alle benzinemotoren in West-Europa zijn geschikt voor E10 volgens de Duitse Milieudienst (Umweltbundesamt). Nieuwe voertuigen – die vanaf bouwjaar 2005 – zijn in het algemeen geschikt voor E10. De meeste importeurs kunnen informatie verstrekken over de geschiktheid van hun modellen voor het gebruik van E10.
Voor onze young-timers met carburateurmotoren is de toevoeging van 10 % ethanol schadelijk!. Het beste advies dat ik kan geven is Niet tanken! Zelfs één maal tanken kan al voldoende zijn om problemen te veroorzaken (zie verderop het artikel van de ADAC).
Als brandstof met 5 % ethanol onder andere onze oude rubber en kunststof afdichtingen al oplost is de verwachting dat dit probleem bij gebruik van E 10 alleen maar verergert. Maar ook verbrandingstechnisch ontstaat er bij gebruik van E 10 in young-timers en of carburateurmotoren een extra probleem. De brandstofeigenschappen worden namelijk bij10% bijmenging van ethanol behoorlijk aangetast, want ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine.
Dat betekent dat er meer ethanol nodig is om bij een bepaalde hoeveelheid inlaatlucht een maximale verbranding te realiseren. Men heeft dus eigenlijk een grotere sproeier nodig bij carburatormotoren of… er moet meer brandstof geïnjecteerd worden. Was dit probleem met 5% bijmenging van ethanol nog op te lossen door iets zwaardere koolwaterstoffen, wanneer er 10% bijgemengd wordt lukt dat trucje niet meer.
E 10 heeft dus eigenlijk een andere brandstof-lucht mengverhouding nodig dan de oude vertrouwde benzine.
De meeste motorfietsfabrikanten geven het gebruik van E10 vrij voor motorfietsen die uitgerust zijn met een geprogrammeerd elektronisch brandstof injectiesysteem voorzien van een lambda regeling. Hier gebeurt namelijk het volgende. De lambda signaleert in de uitlaatgassen dat er niet voldoende benzine verbrand is, er is dus nog zuurstof over. Het motormanagement compenseert dat. Mooi he die computer gestuurde brandstof injectiesystemen maar ….daar ga je dan met je carburateurmotor.
Bij nieuwere motoren (vanaf 2005) is er dus (bijna) geen probleem. Deze motoren hebben namelijk materialen die tegen ethanol bestand zijn en hebben bijna allemaal een brandstof injectiesysteem. Recent is gebleken dat bij brandstofinjectie de verstuivers vast kunnen gaan zitten en spuiten dan niet of constant brandstof in. Ook (vooral oudere BMW K modellen) kunnen brandstof pompen de geest geven door E10.
Als je je motor naar een motorzaak brengt verzwijg dan niet dat de motor lang stil heeft gestaan, stop met e10 benzine te kopen dat komt je duur te staan. Het is beter de duurdere maar betere brandstoffen te kopen zoals Vpower, Excellium en Ultimate. Het grote voordeel is dat de motor zuiniger loopt en beter. Nogmaals dit geldt voor motoren met carburateurs van voor 2005.
Dit is een aangepast artikel wat van de website van Vincent Motorhuis komt, met dank daarvoor
2015 Wij zijn verhuisd naar een nieuwe locatie.
Het nieuwe adres is
Callenburgstraat 74 a (schuin tegenover het oude adres)
3134GG Vlaardingen